Monday, November 24, 2008

Aku suka nak kongsikan satu cerita. Ceritanya begini, fasal satu buku. Buku novel, tajuknya, ha ini yang nak diceritakan tu. Tajuknya Tirani. Semua mesti nak tahu apa itu tirani. Mengikut Kamus Dewan begini maknanya:
tirani corak pemerintahan yg zalim (oleh pemimpin negara, puak, dll) yg menggunakan kekuasaan sesuka hati.
Novel Tirani itu pula menceritakan kisah tentang kecantikan. Ada yang bertanya apa kaitan kecantikan dengan tirani. Itu yang agak payah nak jelaskan. Tapi aku nak berkongsi lagi dengan lebih terperinci lagi perkataan tirani ini.
Tirani ialah istilah yang digunakan dalam sejarah untuk menggambarkan corak pemerintahan oleh seorang pemerintah yang mempunyai kuasa mutlak. Pada zaman Yunani purba, tirani bermaksud pemerintahan mutlak oleh seorang pemerintah. Kebanyakan tirani Yunani adalah pemerintahan yang baik dan bertanggungjawab. Istilah tirani boleh juga digunakan untuk merujuk kepada kerajaan yang diperintah oleh
pemerintah mutlak yang mendapat kuasa melalui kekerasan tentera atau muslihat politik. Pemerintah seperti ini tidak akan mendapat sokongan majoriti rakyat dan perlu menggunakan kekerasan untuk mengekalkan kekuasaan. Satu lagi maksud tirani ialah kerajaan yang menggambarkan seorang atau sekumpulan orang yang memerintah dengan kejam, menindas, atau tidak adil. Dalam kebanyakan kes, pemerintah seperti ini menggunakan kuasa untuk kepentingan diri. Pemimpin mutlak yang menggunakan kuasa mereka untuk mengaturkan cara hidup rakyat, boleh juga dinamakan tirani sekiranya dia menindas hak kebebasan rakyat. Kini, perkataan tirani biasanya digunakan untuk menggambarkan pemerintahan diktator. Lihat juga Pemerintahan diktator. (Ensiklopedia Dunia DBP)

Kesimpulannya, adakalanya tajuk sesebuah penerbitan itu amat memainkan peranan utama dalam memikat hati pembeli. Pilihlah tajuk yang agak luar biasa yang menyebabkan seseorang berminat ke atasnya. Dalam konteks novel Tirani, dari segi pemilihan tajuk agak bertepatan dengan kesimpulan di atas. Oleh itu, cubalah mencari buku tersebut dan jemputlah membacanya.

No comments: